Annons
Vidare till tranastidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bakslag för Skruf – får inte använda eko i sin marknadsföring

Snusföretaget Skruf kan tvingas att betala en miljon i vite om de marknadsför sina produkter som ekologiskt snus i framtiden. Det är Konsumentombudsmannen som stämt företaget för att felaktigt ha marknadsfört sina produkter som ekologiska.

Att marknadsföra tobaksvaror som ekologiska kan anses som en uppmaning till att använda produkterna, trots att de är skadliga. Det anser Konsumentombudsmannen, KO, som förra hösten stämde snusföretaget Skruf i Sävsjö efter att de marknadsfört sin snus som just ekologisk.

Nu har patent- och marknadsdomstolen lämnat sin dom i stämningen och de ger KO rätt i att användande av orden "EKO" eller "ekologisk" gör att de framstår som mindre skadliga. I sin dom förbjuder patent- och marknadsdomstolen Skruf snus att använda påståenden som "100% ekologisk tobak", "ekologisk tobak", "EKO tobak" eller andra påståenden med "väsentligen samma innebörd" på skyltar, dekaler eller skärmar hos försäljningsställen.

Läs mer: Skruf får betala miljonvite

Utgångspunkten för domen är att tobakslagen har bestämmelser om hälsovarningar och liknande på förpackningar och vid marknadsföring av tobaksvaror. Märkningen får inte "antyda att en viss tobaksvara eller örtprodukt för rökning är mindre skadlig än andra sådana varor eller produkter" eller "antyda att en viss tobaksvara har miljöfördelar".

Marknadsföring och kommersiella meddelanden ska inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak.

Patent- och marknadsdomstolen anser inte att användande av ordet "ekologiskt" i sig bör vara felaktigt. Men att marknadsföra det genom dekaler, klistermärken och liknande som Skruf gjorde anser man bryta mot tobakslagens reglering av icke påträngande marknadsföring.

Läs mer: Facket stämmer Skruf Snus

Skruf har presenterat bevis och certifieringar på att deras snus kan betraktas som ekologisk. Detta har dock alltså inte varit betydande för användningen av begreppet. Istället är det sättet som framställer produkten som mer hälsosam eller att den har miljöfördelar som domstolen baserar sin dom på.

Om Skruf, som dock avslutade den aktuella marknadsföringen i augusti 2016, fortsätter att marknadsföra sina produkter som ekologiska på det sätt man gjorde kan de utdömas vite på en miljon kronor. Skruf ska enligt domen också betala hälften av KOs rättegångskostnad, vilket slutar på drygt 100 000 kronor.

Läs mer: ”Centralt att alla trivs på jobbet”

Domen måste överklagas senast på måndagen.