Annons
Vidare till tranastidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi måste våga och visa mod att kunna ompröva beslut vars konsekvenser är orimliga

Varje dag får jag och flera andra politiker samtal från upprörda människor som undrar hur vi politiker kan låta sånt här fortgå. Det handlar givetvis om kontaktcenter där ansvariga tjänstemän i mängder av tidningsartiklar och insändare berömmer egen verksamhet varande proffsig och kostnadseffektiv.

Beslut om kontaktcenter måste politiskt omprövas och utvärderas. Egna påståenden från berörda tjänstemän om effektivitet och kostnadsminskning till gagn för våra skattebetalare kan direkt avläsas i redovisning som visar det rakt motsatta. När chefen för kontaktcenter till och med hävdar citat ”vi har sparat pengar, vi har inte fått en krona mer”, då måste sanningen offentliggöras. Verksamheten har under åren 2016 – 2020 ändrat namn från Info till kommunikation/ kontaktcenter. Kostnaderna för denna, av våra medborgare icke ens krävda verksamhet har under nämnd tidsperiod ökat från 8,6 till 12,7 milj kr , 47,2 procent. Utvecklingen är orimlig i ett läge då kommunens ekonomi blöder och våra kärnverksamheter går på knä till följd av brist på såväl pengar som personal. I senaste bokslutet redovisar exempelvis Vård och omsorg för sin lagstadgade verksamhet ett underskott på 25 miljoner kronor. Samtliga kärnverksamheter visar gigantiska miljonunderskott varför sanslös miljonrullning till icke obligatorisk verksamhet ej kan försvaras.

Inom vård och omsorgsnämnden påtalas från såväl politiker som tjänstemän att situationen är ohållbar. Jag instämmer! Vi måste visa större respekt för hur våra skattepengar används. I VP 7 augusti envisas tjänsteman med sin uttalade vilja att lägga ner stadshusets reception från och med den 1 september. Hon säger samtidigt att vi under den första månaden ska ha särskilda värdar i stadshusets entré som hjälper människor att hitta till kontaktcenter. Stopp! Vi har fått nog av alla tokigheter! Ibland och väldigt ofta säger vedberörande ” jag har pengar i egen budget ”. Då ställer jag frågan: Vad ska exempelivs Vård och Omsorg göra som saknar pengar i egen budget för sin lagstadgade verksamhet? Personal behövs bättre inom skola, vård och omsorg där det krävs fler händer. När jag skriver dessa rader ser jag hur en anhörig trots hög ålder och synliga hälsoproblem kämpar med rullstol i det vackra vädret för att utföra en behjärtansvärd insats så att hustrun ska kunna får ett mera värdigt liv. Tack, jag blir uppriktigt glad och rörd!

Kommundirektör Magnus Färjhage säger, citat ”Politikerna ska ägna sig åt grundläggande frågor och det är tjänstemännen som hittar ett sätt att utföra vad som beslutats”. Nu måste vi politiker visa mod för att omgående ta tag i en nödvändig och grundläggande omprövning av fattade beslut. Det är vår förbaskade skyldighet. Det håller inte längre att tjänstemän med en dåres envishet försvarar det som allmänhet, ledande politiker och flera tjänstemän ifrågasätter. Lösryckta påståenden från ledande politiker om att slopandet av stadshusets reception skulle vara en bagatell visar dessvärre på enorm brist i kontakterna med kommunens medborgare som i mängder hört av sig om motsatsen! I vårt kommunstyrelsepresidium på de tre personer som däri ingår kräver nu två tredjedelar , 1.e och 2:e vice ordföranden, omprövning. Politiker som eventuellt ej är därtill beredd bör snarast ifrågasätta sin roll för att öga mot öga ärligt kunna möta sina väljare och stå till svars för en uppenbart ”diktatorisk” politik.

Jan Johansson, Kommunalråd 2:e vice ordf Kommunstyrelsen, VF

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel