Annons
Vidare till tranastidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi kräver svar om Linderås skola

Linderås skolas arbetsgrupp kräver svar på följande frågor från BU-nämnden/förvaltningen:

1. Vi önskar uppgifter/skolresultat/forskning som styrker Cecilia Axelsson uttalande att det är synd om landsbygdsskolor för de halkar efter? Mycket internationell och svensk forskning tyder på motsatsen. Storskolor gynnar per automatik inte elevers studieresultat. Fler länder inom EU går ifrån storskolor, även våra nordiska grannländer Finland och Norge gör det.

2. Det är lärarna som är det viktigaste för eleverna. Hur har ni resonerat kring att behålla den pedagogiska personalen i en stor skola som Granelund? Vet ni med säkerhet att en storskola lockar lärare?

3. Hur har diskussionerna gått utifrån elevernas perspektiv när alltfler storskolor vittnar om problem såsom dålig arbetsmiljö för lärarna, vandalisering, bullrig och otrygg skolmiljö för eleverna? Storskolor gynnar inte heller integration enligt många studier. Ofta är det i de mindre skolorna som elever erbjuds tryggare miljöer och elever med olika bakgrund möts och lär av varandra.

4. Var är underlaget/beräkningen att det skulle ge en besparing att flytta 130 elever (Linderås-Gripenberg) till tätortens skolor? Vi önskar ta del av den framtagna kalkylen.

5. Hur ser er riskkalkyl ut om inte alla 130 eleverna flyttar till tätortens skolor utan istället väljer Adelövs Friskola eller grannkommunernas skolor som ligger bättre till geografiskt? Vi önskar ta del av er riskkalkyl.

6. Hur har ni resonerat kring att de barn som redan har långa skolresor får orimligt långa skoldagar och skolresor för att ta sig till tätortens skolor?

5. Vi önskar er framtagna kostnadskalkyl för att bussa alla 130 barn (i dagsläget) från Linderås-Gripenberg till tätortens skolor?

7. Har ni räknat på byggnation av en mindre skola än Granelundsskolan? Om Granelund inte är full blir den en dyr skola för skattebetalarna.

8. Hur utvärderar ni att det skulle vara lönsammare med en stor skola som Granelund snarare än fler mindre skolor med de synergieffekter för samhället som mindre skolor kan ge?

9. Vad baserar ni kapaciteten 600 elevplatser i Granelund på?

10. Har ni diskuterat alternativ plats för byggnation av ny skola? Hur har man kommit fram till placeringen av Granelund?

11. Hur ser er kalkyl ut för vad det istället skulle kosta att bibehålla och rusta upp kommunens existerande skolor? Vi önskar ta del av den.

12. Vad är planerna med renoveringen av Hubbarpskolan?

13. Varför har Hubbarskolan och Ängarydsskolan fått förfalla så? Hur kommer det sig att Tranåsbostäder tillåtits vara så försumliga med kommunens fastighetsbestånd?

14. Hur ser underhållsplanen ut för kommunens skolor?

15. Hur ska kommunen hålla liv i ytterområdena så att kommunen ska kunna leva och utvecklas utan skolor och kunna locka nya invånare enligt Kommunvision 2040?

16. Hur har ni bedömt skolnedläggning ur ett samhällsekonomiskt perspektiv?

En skolnedläggning borde vara den absolut sista utvägen, inte den första och länge den enda som BU drivit. Landsbygdsskolorna betyder väldigt mycket inom många områden på landsorten såsom företagslivet, föreningslivet, kulturaktiviteter, föräldrasamverkan, idrott, kyrkan, generationssamverkan mm.

Vi avvaktar svar på våra frågor senast den 15 december 2020.

Linderås Skolas Arbetsgrupp

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel