Insändare

Nu ser jag inga bra alternativ för att jag ska fortsätta att åka med er. Ni vill tydligen ha bort oss sällanåkare i stället för att uppmuntra oss att ta tåget istället för bilen om vi vill till exempel gå på bio, gå på restaurang, shoppa eller bara gå och strosa på stan. Flera som åker med reskassa förstår inte heller ur ni resonerar. För det mesta åker jag själv ner men då kommer jag bli ”straffad” eftersom jag inte kan utnyttja tillsammansrabatt, helst ska väl vi som åker själva betala lite extra känns det som. Blir tyvärr billigare att ta bilen hädanefter. Så var det med det miljötänket! Vad tycker ni andra som åker med reskassa?

En besviken blivande före detta tågresenär

Länstrafiken svarar direkt

Reskassan är en rabatt som är kopplad till ett betalmedel, vilket innebär att man får samma rabatt oavsett om man till exempel åker fem gånger i veckan eller en gång i månaden.

De flesta lojalitetsprogram/rabatter idag är till för de kunder som använder en tjänst med en viss frekvens. Sällanresenärer som åker någon enstaka resa i månaden bör inte vara lika priskänsliga eftersom man reser just så sällan som du beskriver.

Ett återbäringssystem känns mer rättvist då rabatt (återbäring) ges till kunder som reser med en liten högre resefrekvens men inte så hög så att det lönar sig att köpa periodbiljett.

Vi vill alltså skapa ett incitament till fler resor för den målgrupp som ligger mellan periodbiljett och sällanresenär och det är därför vi tror på ett återbäringssystem. Vi kommer dessutom införa en 10-dagarsbiljett som innebär 10 resdagar (fritt resande under 24 timmar) som man kan nyttja under 60 dagar samt en 24-timmarsbiljett som ger ett fritt resande under 24 timmar.

Det är tråkigt att höra att du anser att bilen blir billigare för dig, det är väldigt svårt att ha biljetter och rabatter som passar alla.

Jönköpings Länstrafik