Annons
Vidare till tranastidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: En bra och nödvändig satsning för Vetlanda

Nej, Vetlanda kommun har inget kostnadskrävande kontaktcenter. Vi har en effektiv verksamhet som redan bidragit till att kommunen som helhet sparat in 3,5 tjänster.

Det pratas mycket om att prioritera kärnverksamheter, det vill säga skola, vård och omsorg. Men hur skulle det vara om det inte fanns möjlighet för våra medborgare att kontakta kommunen - att ringa, besöka, skicka mail, ställa frågor och komma med synpunkter? Att det inte finns personal som jobbar med detta känns för mig orimligt.

Idag jobbar fem personer i kontaktcenter. Dessa personer hanterar under en vanlig vecka ungefär 800 telefonsamtal och 150 besök. Utöver detta en mängd e-postmeddelanden, e-tjänster och ärenden som kräver handläggning, exempelvis faderskap och borgerlig vigsel. Att hantera innebär att svara, inte att hänvisa vidare. Varje kontakt tar därför en viss tid.

Personalen i kontaktcenter är oerhört kompetenta allvetare som vet lite om väldigt mycket. Nationell statistik visar att upp emot 90 procent av de frågor som kommer till en kommun är av enklare karaktär och kan hanteras i ett kontaktcenter. Resterande tio procent ska hanteras av handläggare ute i verksamheterna. Denna statistik är ett bra underlag när vi bygger upp verksamheten och mer i detalj planerar hur kontaktcenter ska utvecklas.

Det är alltså till kontaktcenter du och alla andra medborgare vänder er när ni har ett ärende till kommunen. Sannolikheten att ni får svar direkt är mycket hög. Ambitionen är att ge en bra och snabb service till alla, du ska inte behöva bli kopplad eller hänvisad vidare.

Du som framöver besöker stadshuset gör det när du har behov av att träffa en handläggare och har bokat ett besök. De två första månaderna i år så hade stadshuset ungefär 950 besök, cirka 100 av dessa hade ärende till stadshuset, de resterande skulle egentligen gått till kontaktcenter med sitt ärende. Detta är en av anledningarna till att receptionen i stadshuset blir obemannad från den 1 september.

Att kontaktcenter inte ligger i stadshuset ser jag inte som ett större problem. Det viktiga är att kontaktcenter levererar en bra service och att alla som är i kontakt med oss blir nöjda. I vilken lokal detta sker är av mindre betydelse. Här handlar det om att styra om och bryta gamla vanor.

Slutligen, runt hälften av landets kommuner har idag kontaktcenter och jag är övertygad om att det är en bra och nödvändig satsning för Vetlanda. Det handlar om att ge bättre, snabbare service men också om en effektivare kommunal verksamhet.

Annelie Jönsson, kommunikationschef och ansvarig för kontaktcenter i Vetlanda kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel