Annons
Vidare till tranastidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Jönköping visar vägen till framtidens ”fygitala” möten

Vi kan som utomstående betraktare konstatera att just Jönköping spelat en strategisk roll för innovation i det svenska näringslivet. Elmia visar nu hur framtiden kan se ut, skriver docent Per Frankelius och innovationscoach Matilda von Rosen.

Elmia utgör en drivmotor för flera branschers utveckling. Mässorna fyller flera grundläggande funktioner som stimulerar innovativa processer.

De är en plattform för marknadskommunikation av nya produkter och en nyhetskälla till innovationer. De är också en källa till detaljerad teknisk kunskap eftersom experter finns på plats. De fungerar även som kontaktsluss och PR- och opinionsbildningsforum för nya koncept samt som inspirationskälla till nya idéer och förbättringar av existerande produkter.

Tänk så många nya produkter inom exempelvis lantbruket som har lanserats på Elmia. Väderstads Rapid och Kvernelands växelplog är ett par av dem. För vissa företag används mässorna för att testa prototyper på marknaden. Exempelvis visade företaget Gothia Redskap en tidig variant av sin ekologiska radrensare Cameleon på Elmia Lantbruk.

Ja, mässor spelar stor roll i näringslivet. Men så kom ju coronapandemin. Nästan alla mässor och konferenser har ställts. Men vad gör då Elmias vd Lotta Frenssen i detta läge? Jo, hon och hennes medarbetare drar igång en storsatsning kallad Elmiadalen.

Mässhallarna byggdes om till studios och fylldes med kamerafotografer, ljussättare och mixare. Vi var där. Och vi blev fascinerade av vad vi upplevde.

Ljussättningen var i paritet med stora TV-evenemang. Alla medverkande ledsagades av värdar och värdinnor. Scengestaltningen inkluderade en skog av träd. Stora svarta tygväggar avskärmade olika delar av studioområdet som vimlade av mikrofoner, sladdar, rökmaskiner och ljusutrustning.

Hela 20 timmars direktsändning strålade ut från evenemanget. Bland de medverkande fanns Sveriges ärkebiskop Antje Jackelén, Holmens vd Henrik Sjölund och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

Ämnena handlade om innovation, miljökoncept, ny teknik, företagande och livsmedelsförsörjning. Utanför studiorna arrangerades en minimässa med exempelvis nya möbelkoncept från Kinnarps och lantbruksinnovationer.

För många verksamheter i vårt samhälle blev coronapandemin en fråga om att anpassa sig eller kasta in handduken. Elmia valde det förstnämnda. Mässanläggningen ändrade skepnad till dynamisk digital plattform kryddad med ett visst mått av fysisk aktivitet.

Mässexperten Mikael Jansson på Fairlink föreslog begreppet ”fygital” arena eftersom den var både fysisk och digital. Begreppet myntades 2013 av den australiska reklambyrån Momentum.

Mer allmänt har coronapandemin lärt oss en hel del om de fördelar som digitala möten kan ge, i form av att man kan följa och delvis delta i arrangemang på avstånd och inte minst att man kan ta del av innehåll efteråt.

Men Elmiadalen visar att digitala möten skapar större effekt om de kombineras med en fysisk plattform, om än i detta fall relativt begränsad sådan. Vi människor är trots allt i stort behov av att träffas fysiskt och se saker och ting på plats.

Vi tror därför att framtidens mäss- och möteskoncept kommer att handla om att kombinera det fysiska med det digitala. Jönköping har genom Elmia visat vägen när det gäller att ställa om till fygital dirigent.

De mötesarrangörer som i framtiden bara försöker ordna digitala möten utan välarrangerade fysiska plattformar kommer nog att konkurreras ut av dem som investerar i fysiska plattformar i samband med digitala möten. Framtidens vinnare är de fygitala plattformarna med det bästa ifrån båda världarna.

Vi vet inte vilken strategi Elmia kommer välja under kommande år. Men vi hoppas att Elmiadalen kommer igen nästa är, ännu större och ännu mer interaktivt och med mer fysisk närvaro och nätverkande.

Matilda von Rosen

innovationscoach, Agroväst

Per Frankelius

docent, Linköpings universitet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel