Tidningen Dagens Industri utser varje år de snabbast växande företagen i Sverige. För att få det så kallade gasellpriset gäller det att uppfylla vissa kriterier, till exempel fördubblad omsättning på fyra år.

Taxi Boo i Tranås är ett av 20 gasellföretag i Jönköpings län i år. För Tomas Petersson är det ett kvitto på en mycket god utveckling.

– Vårt telefonnummer är 141414. När jag 2007 fullt ut började satsa på företaget och anställde en kille skojade jag om att jag en dag skulle ha 14 bilar och en omsättning på 14 miljoner kronor. Där är jag nu, säger han.

I företagets fordonspark finns det till och med 17 bilar. Antalet anställda är cirka 20, men alla jobbar inte heltid. Målet är att i år nå en omsättning på 14 miljoner kronor.

Pappan startade

Tomas Peterssons far startade Taxi Boo 1991. När han dog 2005 var någon tvungen att ta över. Vid den tiden drev Tomas ett företag som sålde och reparerade bilar.

– Det fanns avtal som löpte, så det var inte bara att slå igen dörren. Först var jag inte så intresserad och försökte sälja till en anställd, men när det inte gick körde jag båda företagen parallellt ett tag.

Annons

Efter ett par år blev det ohållbart och Tomas bestämde sig för att enbart satsa på taxirörelsen och avveckla sitt andra företag.

– Men det är klart att jag tvekade, det var som att ge sig ut på okänt vatten. Samtidigt kändes det rätt då och jag har inte ångrat mig.

Landsting är kunder

Sedan dess har Taxi Boo vuxit och vuxit. Företaget kör färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar, enligt avtal som är mellan tre och åtta år långa. Bland uppdragsgivarna finns landstingen i både Östergötland och Jönköpings län och ingen av kunderna är längre än sju mil bort.

På senare tid har företagsresor blivit ytterligare en nisch.

– Vi har gått med i Sverige-Taxi, som har avtal med statliga myndigheter, till exempel Arbetsförmedlingen. Vi raggar även kunder på privata företag.

Andelen privatpersoner som åker med Taxi Boo är dock försvinnande liten, endast ett par procent.

– Det är bara i större städer man kan leva på att köra privattaxi.

Att jobba enligt avtal kräver, enligt Tomas, lite magkänsla. Några garantier för att få förlängt finns aldrig.

– Ett av de avtal vi hade med landstinget i Östergötland löpte över fem år och gick ut i år. När vi inte fick fortsätta trodde vi att det skulle blir ett stort tapp, men det blev inte så farligt eftersom vi har utökat andra avtal.

Numera har Taxi Boo sin hemvist på Sommavägen, mitt emot EFG. Det är i nybyggda, väl tilltagna, lokaler som blev klara för ungefär ett år sedan. Där hyr även AD Bildelar in sig.

– En del tyckte att vi var tokiga när vi byggde nytt, men vi utnyttjar lokalerna fullt ut.