– Ena stunden trodde jag på det och andra blev jag osäker. Nu är jag glad att jag inte gick på det där, säger Margrit Gerhardsson i Björköby som nu vill varna andra för bluffsamtalen.

Det var över en vecka sedan samtalet kom från en man som utgav sig för att heta Peter och jobba på Swedbanks säkerhetsavdelning.

– Han berättade att han hade sett hur det blippade rött och att någon försökte ta ut pengar på mitt konto. Han frågade om jag varit utomlands nyligen, säger Margrit, som då blev orolig för att någon skulle stjäla pengar från henne.

Ville ha personuppgifter

Mannen meddelade att han behövde göra en säkerhetsuppgradering på hennes konton och behövde personuppgifter, till en början i form av hela hennes personnummer. Det fick Margrit att ana att något inte stod rätt till.

– Det tyckte jag lät konstigt. Men han sa åt mig att kolla vilket nummer han ringde från och då såg jag ju att det var samma nummer som till telefonbanken jag brukar använda.

Mannen bad igen om att få Margrits fyra sista siffror i personnumret – en detalj som fick henne att reagera. Hon är nämligen född i Tyskland vilket gör att hennes personnummer ser ut på ett speciellt sätt. Att banken inte redan hade den här informationen var något hon tyckte verkade konstigt.

– Hans röst var len som honung, det var en sån röst som kvinnor faller för. Men jag förstod att han ville lura mig och när jag sa att jag inte skulle lämna ut mina uppgifter så ändrades den och blev vass. Han sa att då kunde inte banken längre garantera att mina konton är säkra, säger Margrit.

Annons

"Intensiv bedrägerivåg"

Hon la på luren och med hjälp från sin dotter kontaktade hon banken för att ta reda på om det här verkligen stämde. Och det gjorde det inte. Det visade sig i stället att den här typen av bedrägeri inte är ovanligt.

– Just nu är det faktiskt en intensiv bedrägerivåg där personer lurar till sig koder till folks digitala kanaler, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

– Det rör sig om kriminella ligor som är extra intresserade av äldre kundsegment vilket gör det ännu mer uträknat.

Bedragarna lyckas ibland få det att se ut som att de faktiskt ringer från banken. Att samtalet gäller just bedrägeri är inte heller ovanligt – tanken är att få personer att tro att de faktiskt lämnar ut sina uppgifter för att skydda sig mot bedrägeri.

Så skyddar du dig

– Det enda sättet att skydda sig på är att aldrig någonsin lämna ut sin information till någon, säger Josefine Uppling, som klargör att banken aldrig ringer och ber någon lämna ut bank- och personuppgifter.

– Får man ett samtal där någon frågar om uppgifter ska man lägga på och ta kontakt med sin lokala bank.