”Ydre – Östergötlands hemlighet” lyder den nya slogan som alla numera kan använda i marknadsföringen av Ydre.

Den nya värdskapsstrategin bygger på att väcka nyfikenhet och sedan göra sitt bästa för att avslöja alla kommunens hemliga besökspärlor. Det var också upplägget när själva strategin skulle lanseras i fredags.

Från tidig otta till långt in på kvällen pågick ett program som bokstavligen rullade på mest hela tiden. En buss tog de drygt 50 anmälda runt i kommunen och lät dem besöka ett antal av kommunens besöksnäringsföretag.

Inte tyst i bussen

Samtidigt som bussen rullade fick ännu fler företag tillfälle att presentera sig. Även kommunrepresentanter tog tillfället i akt att berätta om Ydre medan sällskapet förflyttade sig mellan de olika punkterna.

På Ydre B&B i Österbymo inledde Sven-Inge Karlsson, kommunstyrelsens ordförande, och tf kommunchef Charlotte Gremar Engdahl samt Monica Kastensson, kommunens besöksnäringsansvariga, dagen innan kommunens näringslivsstrateg Lisa Boyero Lindström kom in på själva värdskapsstrategin.

Strategin, som kommunfullmäktige antog i förra veckan, har arbetats fram av representanter för kommunens politiker och tjänstemän, besöksnäringsföretag, föreningar och privatpersoner.

Innan bussen startade fick sedan företagaren Peter Sterne chans att på plats visa sitt B&B och berätta om Solvikens vandrarhem.

Föredrag till lunch

Medan busen körde mot Brostorp och då passerade Andrew Petersons minnessten berättade Jan Hermelin om Andrew Peterson-sällskapet och Aggarps gård. Näst på tur var Annika Ydrestrand som presenterade Ateljé Ko-la kläder.

Annons

Hos Brostorps hemlagade blev det ostprovning och Camilla Ydrestrand berättade om företaget.

På väg mot nästa stopp berättade företagaren Robin Sami om Torpöns färjeläge.

På Nääs gårdsbryggeri bjöds sedan på lunch med catering, öl och ostkaka från lokala producenter. Där fick resenärerna också lyssna på ett föredrag av Johan Graffman om företagsledning och utveckling för att gemensamt arbeta med den nya strategin.

Gunnar Emanuelsson berättade om Nääs gårdsbryggeri och Elin Johansson presenterade Nääs kött & vilt.

Lång dag

Vid det laget hade klockan hunnit bli mitt på eftermiddagen och medan bussen rullade vidare berättade Elina Forsell om företaget Humle & Hereford.

I Kvarnkulla trädgård möttes de av företagaren Ann-Cathrine Nilsson och fick höra om verksamheten innan det blev rundvandring.

När sedan alla satt på plats i bussen igen fick de höra Anna Karlsson och Sara Ulrika Wennerbo berätta om Reko-ringen i Ydre.

På Stebbarps gård tog Lena Gunnarsson emot. Under färden därifrån tillbaka mot Österbymo passerade bussen Asby alpina och Kate Meurling berättade om Seloberg. Hedvig Jordy hann också informera om sitt företag Pinnbröd och linolja.

Väl tillbaka i Österbymo var inte dagen slut, utan besökarna gjorde ett sista stopp på Ydrekompaniet. På plats fanns Lars Lindström, Baggemålen design, och Ydrekompaniet som berättade om sig och sitt.

Bra respons

Monica Kastensson som var den tjänsteman som tog initiativet till den nya besöksnäringsstrategin – under resans gång omdöpt till värdskapsstrategi – är nöjd både med hur strategin tagits emot och med fredagens lanseringsresa.

– Vi hade en jättetrevlig och rolig dag med många spännande besök, säger hon och fortsätter:

– Drygt 50 personer deltog, bland dem fanns såväl tjänstemän och politiker som företagare inom besöksnäringen och föreningsaktiva, plus några intresserade kommuninvånare. Vi hade även deltagare från andra kommuner, vilket var extra roligt.