Förra sommaren tog Stefan Bergman över som skeppare, han var blott den åttonde i ordningen sedan 1904.

Stefan, som bor i Mjölby, är kvar även i år.

Men för att klara av de 80-90 turerna under ett par hektiska månader har han fått hjälp.

De delar på jobbet

I sommar är de nämligen fyra stycken som delar på jobbet. Förutom Stefan är det Thomas Bergman (pappa till Stefan), Richard M´Foutiga-Bikouya och Håkan Lif.

Dessutom blir det tre olika maskinister i sommar.

Ja, egentligen är de också fyra eftersom Göran Börling som sa upp sig i vintras efter att ha varit maskinist i tio år lovat att ställa upp om det krisar.

För att få det hela att gå ihop är alltså Bengt Samson spindeln i nätet.

– Det blir lite annorlunda mot tidigare. Men så här är verkligheten. Skeppare och maskinister utbildade på ångbåtar är bristvara och det är många som rycker i de som finns.

Dubbeljobbande maskinister

Ett par av maskinisterna jobbar exempelvis i Stockholms skärgård när de inte tjänstgör på sjön Sommen.

Men trots pusslandet lär inte resenärerna märka något. Det blir som sagt 80-90 turer även den här sommaren.

– Det märks ingen avmattning. Boxholm II är fortfarande det populäraste turistmålet här i trakterna, menar Bengt Samson.

Så har det varit länge.

Njutfull färd

Att njuta av en ljudlös och graciös färd med ett av landets få vedeldade ångfartyg på sjön Sommen lockar sommar efter sommar.

En nyhet förra året var att Boxholm II fick Tranås som sommarhamn. Förutom ekonomiska skäl (nästan en tredjedel av all ved som används under en säsong gick tidigare åt till att åka utan passagerare från Laxberg söder om Boxholm till Tranås där de flesta turerna startar och slutar) är det en möjlighet för turister att njuta av Sommens stolthet mellan turerna.

Annons

Boxholm II har redan inlett sin 116:e säsong, med ett antal chartrade resor (bröllop och företagsevent).

Boxholm II:s historia

Boxholm II byggdes vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad 1904 och monterades ihop vid Somm..

Boxholm II:s historia

Boxholm II byggdes vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad 1904 och monterades ihop vid Sommens strand.

Premiärturen skedde i juli 1904.

Boxholm II byggdes egentligen som pråm- och timmerdragare för Boxholms AB.

1922 byggdes akterskeppet om och försågs med sittplatser.

1966 blev Boxholm II enbart ett passagerarfartyg, numera med plats för 70 passagerare.

Fartyget k-märktes 2014.

Boxholm II är 20,6 meter lång, 4,75 meter bred och har ett djup på två meter.

Såväl maskin som panna är i originalskick.

Boxholm II är en av Sveriges sista vedelda ångfartyg och har en maxfart på 9-10 knop.