Kasper Aspdahl konfronterar mig direkt efter att jag stigit ur EPA:n efter en kortare provtur.

– Du får ju erkänna att det är en skönare känsla än att köra vanlig bil, säger han skrattande.

Kasper är en av eleverna på Nifsarpsskolan som kör EPA-traktor eller rättare sagt A-traktor som det är klassat som i dag.

EPA-traktorn hade ett annat växlingssystem som nu ersatts av A-traktorns regelverk. Växellådan är spärrad och går bara upp till tvåan eftersom den tillåtna hastigheten inte får överskrida 30 kilometer i timman.

– Men man brukar fortfarande säga EPA i folkmun, berättar Josefine Hurtig.

Det krävs även ett AM-körkort klass 1 för att framföra en A-traktor.

– När man kör upp så är det på en moped, det är faktiskt lite konstigt, förklarar Josefine.

– Första gången jag körde EPA visste jag inte ens hur man kopplade, jag var rädd att åka ner i diket, berättar Kasper.

En stor frihet

Han minns dagen som i går när han klarade kortet och kunde därmed sätta sig i sin ombyggda Volvo 940.

– Jag körde in till Vetlanda, det var sådan frihet. Inget tjöt och jag kunde åka hem när jag ville.

Klasskompisen i första ring på Nifsarpsskolan, Viktor Wiik, instämmer

– Jag har sex mil hem till Adelöv men det är det värt. Det är som en fritidssysselsättning och det är kul att meka, säger han.

Annons

Även om EPA-folket älskar sin livsstil så finns det andra som ser dem som rena skräcken på vägarna på grund av sin långsamma hastighet.

– Man börjar bli van att folk är arga, säger Kasper luttrat. Jag tycker själv regeln är konstig. Om det ska gå i 30 kilometer så startas många bilköer, det brukar alltid komma 10-15 bilar som tutar och lever fasen. Men de behöver ju inte köra upp i röven på än.

– De är framför allt väldigt stressade och många vet inte hur de ska bete sig kring en EPA. Det är många som kör om på omöjliga ställen. Det är ju inte mitt fel att jag bara får köra i 30, menar Josefine som även får höra en del för att hon är tjej.

– De säger det där vanliga du vet. Du som tjej kan ju inte köra bil. Men det är bara strunta i det, jag älskar det här.

Stannar vid köer

Josefine och Kasper förklarar att de i den mån det är möjlig försöker ta hänsyn till andra trafikanter.

– Jag kör alltid in vid busshållsplatser eller parkeringsfickor när det blir bilköer. Man har också lärt sig att ta småvägar, men vi har ju rätt att köra på större vägar som alla andra.

De berättar att de har vänner som åkt fast hos polisen.

– De har kört i 30 men de har enkellåda för att slippa motorhaveri. Bästa hade varit om regeln varit att man fått köra i 45-40 med enkellådor.

Det är med stolthet de berättar om sina A-traktorer. De lägger gärna lite extra krut på att få sina pärlor vackra.

– Men vi på landet köper oftast någon skrothög, de inne i storstäderna kan ju lägga 40-50 000 på sina. Ibland åker vi iväg på lite bilträffar, det är en del i livet att köra EPA, berättar Kasper.

Så vad tyckte då reportern under sin första provtur? Ja, egentligen var det som att sitta i vilken äldre bil som helst, med skillnad att det gick väldigt sakta....

Och mina fördomar om att det spelas dunka dunka fick jag bekräftat.

– Musiken är en stor del, det gäller att synas och höras, säger Josefine skrattande när hon öser på med Eddie Meduza från högtalarna.