– Diskussion förs alltid kring de här frågorna, men tyvärr brukar det falla på budgeten. Det blir för dyrt att anlägga en separat cykelväg bredvid, säger Bengt Fridell.

Det är egentligen fullt tillåtet att även som cyklist befinna sig på en 2+1-väg. Förutsättningarna är dock inte optimala.

Instängd känsla

– Jag kan tänka mig att det kan kännas lite obehagligt och instängt med staketen, särskilt på sträckorna med ett körfält. Där blir det ju svårt för bilisterna att hålla ut vid omkörningen.

– Dessutom kommer ju hastigheten att höjas till 100 kilometer i timmen, fortsätter Fridell.

Vid sträckan som byggs just nu, mellan Tranås och Tenbäcken, finns det ett bra alternativ för cyklister då man kan välja den gamla vägen via Skoboviken.

Värre är det på nästa delsträcka som påbörjas år 2018, vägen mellan Tranås och Traneryd.

– Där har vi fört mer diskussioner, men inte kommit fram till någon riktigt bra lösning. Det finns vissa delsträckor där man kan köra bredvid vägen, men inte hela sträckan.