Atteviks är auktoriserad märkesverkstad för Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA, Skoda och Volkswagen transportbilar, och på Audianläggningen i Jönköping hjälper servicerådgivaren Alexander Makdissi kunderna att hitta rätt.
– Kunderna får gärna boka service själva på vår hemsida, säger han. – Det är bara två saker du behöver kunna, och det är din bils registreringsnummer och mätarställning. Men det finns också de som vill ha hjälp med att boka, och då kan de ringa in, men vi tycker att det är smidigast att man kommer hit. Då kan man slå sig ner och ta en kaffe och vi kan prata om vilken service man behöver lägga upp och få veta kostnaden. Det blir lite tydligare, då vet de precis vad det är de ska komma in för.

Alexander Makdissi, servicerådgivare på Atteviks.
Det viktigaste att tänka på är att boka din service i god tid. Alla behöver service på sina bilar, och väntetiderna kan vara långa.
– Det är alltid bäst att vara ute i god tid, säger Alexander Makdissi.
– Dels är vi ganska uppbokade på verkstaden, dels är våra ersättningsbilar ofta bokade. Men viktigast är att om man har serviceavtal på sin bil så får man inte passera miltalsgränserna. Har du serviceavtal till exempelvis 6 000 mil får du inte ha passerat 6 000 mil när du kommer in för service, för då blir du själv debiteringsskyldig. Det är kundens eget ansvar att hålla koll på att boka i god tid, vi kan inte göra det åt dem.
Man får fullservice hela vägen i sitt bilägande
När du bokar service på hemsidan förklarar Alexander att systemet hjälper dig att styra rätt, och behöver du en ersättningsbil eller hjälp med annan transport kan du notera det i meddelandefältet vid bokningen. I efterhand går Alexander och hans kolleger alltid igenom alla bokningar för att sedan återkoppla antingen med en bekräftelse på bokad service eller för att få kompletterande information.
– Det sitter vi med dagligen, så du får alltid återkoppling antingen dagen efter eller på måndagen om du bokat under helgen.
Samarbetet mellan de auktoriserade verkstäderna i Atteviksfamiljen är nära. Att det är en märkesverkstad innebär bland annat att mekanikerna är utbildade av generalagenten och att man bara använder originaldelar. Det är två års garanti på alla delar och ett års garanti på arbetet.
Tar du hand om din bil så tar den hand om din egen trygghet

"Man har inte tid med en massa strul som företagare, eller privatperson för den delen", säger Frida.
Frida Lindberg är administrativ chef på Freds fjärrvärmeservice, som har köpt alla sina fem företagsbilar på Atteviks, och också gör all service på bilarna där.
– Man har inte tid med en massa strul som företagare, eller privatperson för den delen, så främsta anledningen till att vi väljer Atteviks är att de ger helheten. Där får man hjälp med vilken bil man behöver, hjälp med beställningen, man kör servicen där och så är de också hjälpsamma om man sedan vill sälja vidare bilen. Man får fullservice hela vägen i sitt bilägande. Det känns tryggt att lämna bilarna på service hos Atteviks, personalen är kunnig och trevlig, och om det är något så ringer de alltid och stämmer av så att man inte får några otäcka ekonomiska överraskningar.

Fred och Frida på Freds fjärrvärmeservice.
Men hur viktigt är det då att låta sin bil genomgå regelbunden service? Kan man inte bara köra på tills något går sönder och laga det då? Alexander Makdissi tvekar inte på svaret:
– Tar du hand om din bil så tar den hand om din egen trygghet, kan man säga. Och dessutom är det en försäkringsfråga. Om man vill att försäkringsbolaget ska stå för en reparation så kräver de när vi skickar in kalkyler att man har följt serviceplanen. Har man inte gjort det så ger de avslag direkt. Då kan det bli dyrt för kunden.
Boka service eller verkstadsbesök här